The Body Shop levererar!


// Tea Tree Cool & Creamy Wash / Tea Tree Blemish Gel / Camomile Sumptuous Cleansing Butter //
 
Länge har jag haft på min inköpslista att köpa nya hudvårdsprodukter men det har aldrig riktigt blivit av. Igår såg jag att The Body Shop (all time favorite store vad gäller ansiktsprodukter) har 3 för 2 på alla ansiktsprodukter. Dessa fick följa med mig hem:
 
TEA TREE BLEMISH GEL
En smidig spot treater att ha i väskan. Den känns svalkande vid applicering direkt på finnarna och kan användas både ensam på kvällen och under makeup. 
 
TEA TREE COOL & CREAMY WASH
Denna ansiktstvätt är en tidigare favorit! Det är nog den enda rengöring för ansiktet som verkligen fungerar för mig. Jag älskar att den svalkande känslan och huden känns verkligen babymjuk efter. Den är också väldigt dryg så det är en riktigt prisvärd produkt!
 
CAMOMILE SUMPTUOUS CLEANSING BUTTER
Denna produkt tipsade faktiskt butiksbiträdet om när jag frågade om en dryg makeup-remover som inte torkar ut. Den doftar väldigt fräscht och tar effektivt bort all smink samtidigt som huden blir helt babylen efter! Me like :D
 
Har ni använt någon av dessa produkter? Vad tycker ni om produkterna från The Body Shop? Dyrt eller prisvärt?

Att rensa ut sin garderob och planera outfits

 
En av de mest frustrerande saker jag vet är att inte veta vad jag ska ha på mig och där tror jag att varenda tjej kan känna igen sig i. Visst är det så att man inte har brist på kläder, utan inte riktigt vet hur man ska göra för att kombinera dem?
 
Det är vanligt att använda sig av 80/20 principen. I det här fallet använder vi oss 20% av vår garderob 80% av tiden. Det spelar ingen roll hur stor eller liten vår garderob är, favoritplaggen är oftast de vi använder mest!  
 
Så hur ska vi göra för att utnyttja vår garderob maximalt?
 
Det första steget du ska göra är att ta dig tid och utforska din garderob. Ta en söndag exempelvis och gå igenom ALLA dina kläder, utforska olika kombinationer och sätt ihop outfits. Planera vad du ska ha på dig i veckan så sparar du massa tid på morgonen du annars skulle ha lagt på att riva ut alla kläder och beklaga dig över att du inte hittar något att ta på dig!
 
Börja med att sålla ut 25% av dina sämsta plagg. Det kan vara att de inte passar dig, färgen är fel, du har inget som går ihop med klädesplagget etc. Det kanske är trasigt eller fläckigt. Släng/sälj/ge bort allt du inte längre behöver! Om du inte har använt ett klädesplagg på ett halvår, tror du verkligen då att du kommer använda det inom det närmsta halvåret?
 
Okej, nu har du 75% av dina kläder kvar. Du har därefter i uppgift att välja ut de 25% av dina plagg som är de absolut bästa och hänga tillbaka dem i garderoben. Nu vet du vilka plagg som definerar dig och din stil och du är alltid säker på att din garderob innehåller de kläder som är bäst för just DIG. 
 
Vad som är kvar är då den där jobbiga midsektionen som varken är fantastisk eller något att skämmas för. Välj nu ut hälften av högen som dina "näst sämsta" plagg. Ta det lugnt, du behöver inte kassera dem. Bara välj ut de som du känner inte riktigt passar för tillfället, men kanske någon gång i framtiden kan komma till användning. Lägg dessa plagg någon annanstans, i en låda, i en annan garderob eller liknande. 
 
Resterande delen av garderoben är nu vad du har att leka med! Att ha mycket att välja emellan behöver inte alltid vara en fördel – tvärt om. Det kan vara besvärligt att ha så mycket att välja på att man hela tiden har på sig samma plagg man vet fungerar. 
 
Nu är det dags att planera outfits! En bra regel att gå efter är att ha ett basplagg, ett plagg av intresse, ett kompletterande plagg (exempelvis en jacka eller väst) och accessoarer. Det är inte alltid att man behöver ha en av varje sort. Ett basplagg kan samtidigt vara ett plagg av intresse, ett kompletterande plagg kan vara en accessoar osv. Så länge du har koll på din egen garderob kommer det bli lättare att kombinera ihop dina plagg till fungerande outfits!
 
Ta dig tid och lägg ut ett plagg i taget och lek runt med dina kvarstående kläder för hitta så många outfits som möjligt. Lägg ut kläderna på golvet och fotografera så att du kommer ihåg kombinationerna. Sätt ihop en anslagstavla på exempelvis pinterest med alla dina outfits så har du en liten "bank" när inspirationen någon morgon inte finns på plats. När du vet vilka plagg som passar med varandra är det också lättare när du handlar nya kläder att veta vad du kan matcha de med, så att de inte hamnar längst in i garderoben helt oanvända!
 
 
Samtliga tips kommer ifrån The Wardrobe Code och fler tips hittar ni på hennes hemsida samt hennes podcast The Wardrobe Code Podcast vilken ni hittar här.

Arcus – det nya tågbolaget

Tänkte ta och visa upp mitt resultat på ett delmoment i slutuppgiften i Grafisk kommunikation 2 där vi ska göra en grafisk profil för ett hypotetiskt tågbolag. Arcus finns ju redan som företag men jag fastnade för namnet (betyder båge på latin). Älskar verkligen sådana här uppgifter!
 
 
 

Bland mjuka fjädrar och skira gardiner

 
/ Canon 6D + canon 50mm f/1,4 / modell: Ella / fotograf: jag (sista bilden är Ella fotograf) /
 
Här är några bilder från förra veckans fotografering! Egentligen behöver man inte så mycket mer än en skir gardin och någon form av rekvisita (i det här fallet ett fjäderhalsband) för att få intressanta porträttbilder.
 
Jag vill verkligen komma igång med bloggen och fotograferandet igen. Träningen är en av mina största intressen, men jag vill inte heller att fotograferandet ska bli lidande. Jag vill verkligen utvecklas och tycka att det är kul igen! Kanske ska man boka någon fotokurs eller fotoresa? Har ni något tips på hur man får tillbaka inspiration och motivation?

Grunting like a man, dancing like a queen

Jag säger bara O.M.G. Mina axlar. 
 
 
 
Jag kände att jag ville ruska om mitt axelpass lite så jag testade Marc Fitt's axelpass and man, that was hard. Jag frustade så högt på gymmet att folk måste ha undrat om det verkligen var en tjej som gjorde ifrån sig sådana ljud... Aja vad gör man inte för lite gains? ;)

Stapplade därefter till omklädningsrummet, knaprade i mig två riskakor och gick sedan tillbaka för att skaka rumpa på gymmets dansgruppass! 

Idag är sista dagen innan vi kör igång på riktigt med AxonBeach2015, så denna veckan har det blivit lite all möjlig träning. Mycket dans, benböj, utfall och axlar. Det jag har känt för helt enkelt.
 
Tips! Kolla gärna vidare på Marc Fitt's träningspass för lite omväxling i ert träningsschema!

No pain, no gain?

 

Imorse hade jag bestämt mig för att springa ett intervallpass på löpbandet. Jag rekommenderar i övrigt alla att testa på Wargrun för att öva upp sin kondition. Länk finner ni här till vecka ett och det är ett program som sträcker sig i totalt 10 veckor. 

Hur som helst, löppasset gick rent ut sagt skit. Jag vet inte om det berodde på att jag sovit dåligt under natten, hade en krånglande laktosmage eller förkylningen som vägrar ge med sig, men min smärtgräns var inte den högsta denna morgon. I omklädningsrummet spann jag vidare på hur kroppen hanterar smärta och lyssnade samtidigt på en podcast av fitcast om "pain science". En väldigt intressant diskussion värd att lyssna på!

 

Smärta sitter i hjärnan
Många vet nog redan att smärta sitter i hjärnan, det är faktiskt så att om vi för tillfället inte anser att en fysisk skada är viktig att uppmärksamma för tillfället, känner vi ingen smärta. Ta till exempel ett sår eller ett blåmärke du upptäcker på kvällen och inte har en aning om hur du fick det! Smärta är en överlevnadsinstinkt för att vi inte ska utsätta vår kropp för fara. Men om vi medvetet utsätter oss själva för smärta, som till exempel vid ett träningspass, finns det då något sätt att stå ut med smärtan?


Fokusera rätt och hitta motivationen
Man kan träna upp sin smärtgräns och acceptera det jobbiga istället för att streta emot den. Med hjälp av tankekontroll är det också möjligt att minska smärtan. Hjärnan är expert på att ta ut lidande i förväg och den föreställer sig situationer innan de faktiskt har hänt för att vinna tid och inte "överraskas". Alltså om du redan kvällen innan ett träningspass föreställer dig att det kommer bli jobbigt att springa på morgonen – ja då lär ju inte löppasset bli så behagligt. Om du istället fokuserar på hur bra det kommer kännas, hur endorfinerna kickar in i kroppen, hur du tar långa steg och känner dig fri… ja då kommer ju löppasset bli garanterat roligare! Det är därför det är så effektivt med att se på motivationsvideor eller annat som boostar din motivation innan ett träningspass!

 

Men om du som jag redan har föreställt dig att det kommer bli ett jobbigt och svettigt, hur kan man göra för att stå ut med smärtan på plats?

1. Ignorera smärtan
Kanske lättare sagt än gjort, men om man intalar sig att det inte gör ont går det att lindra smärtan.

2. Håll dig sysselsatt
Håll hjärnan sysselsatt för att distrahera den från smärtan. Kanske har du en fundering du vill filosofera vidare på under din löprunda? Kan du vara effektiv och planera dagen, eller kanske vara kreativ och komma på nya projekt och id
éer? Eller finns det något annat problem du måste lösa? Man kan också räkna i huvudet antal lyktstolpar, granar eller något annat som kräver större uppmärksamhet.

För vissa hjälper det att fokusera några minuter på ett objekt som ger en behaglig känsla. Kanske är det på en tv-skärm eller kanske rent utav någon snygging på gymmet?

3. Tänk positivt
Ha ett gott självförtroende som boostar dig genom passet! Du klarar mer än vad du tror och med en positiv iställning kommer hela träningspasset bli roligare!

 

4. Tänk på resultatet av träningen
Våra kroppar vill helst inte ändra på sig. Du måste chocka kroppen för att det ska hända något! Du kan inte få tiden att gå snabbare, så det är bara att bita ihop och göra ditt bästa varje minut som om den var din sista. Det kommer kännas mycket bättre vid nedvarvningen!

 

 


När överätandet/hetsätandet går till överstyr

 
 
 
 Många gånger efter att jag har varit för strikt med min kost har det alltid slutat med att jag har överätit. När jag fick i uppgift att skriva ner exakt allting jag åt under fem dagar (mängd inkluderat) minskade jag medvetet mitt matintag på grund av ångesten. Hur kan en människa äta så mycket? Så fort dessa dagar var över passade kroppen på att vilja ha ALLT efterråt – och jag lyssnade. Om det inte längre dokumenterades ner hände det ju inte, eller?

Man ska inte vara för hård mot sig själv om man tenderar att överäta. Kroppen klarar sig men psykiska besvär som ångest och självdestruktiva tankar är vad som gör överätandet plågsamt. Jag själv kan fortfarande tycka att jag emellanåt äter för mycket och mår jättedåligt över det. Jag lider därför med alla som har problem med ätandet och vill därför ge några tips på hur man kan sluta med sitt beteende. Som sagt tar inte kroppen stryk direkt, men liksom för anorektiker kan man få smärtfulla magproblem som uppblåsthet, tarmproblem och ett osunt tänkande kring mat.

 Kom ihåg att samtliga tips inte fungerar för alla! Våga testa dig fram och fokusera främst på de punkter du tycker är lättast, för att med tiden prova om andra råd fungerar bättre för just dig. Om man gör det för svårt för sig på en gång kommer det vara svårare att lyckas. Det är också viktigt att tillägga att man ska ha tålamod och vara snäll mot sig själv om man faller tillbaka. Det tar 21 dagar att ändra om en vana, så bli inte arg om du inte lyckas perfekt den första veckan.

  • Undvik vad som triggar igång ditt överätande
    Vilka livsmedel/situationer triggar igång ditt överätande? Personligen har jag svårt att stå emot jordnötssmör och kan äta flera skedar tills det nästan gör ont i magen. Jag har också svårt för att äta bufféer vilka serverar gott, nybakt bröd med cream cheese – eftersom jag äter bröd så pass sällan "passar jag på" de dagar jag väl äter det och det resulterar nästan alltid i magkramper efterråt. Att man är medveten om vad man överäter och vid vilka situationer gör att man blir extra medveten. Att vara ärlig mot sig själv är det första steget mot att sluta överäta/hetsäta.

 

  • Tugga långsamt
    Ofta tenderar människor att hetsa i sig maten och det blir svårare att känna mättnadskänslor. Istället får de en känsla av "övermättnad" och magen är mer än tillsfredsställd. Det kan bli svårt att koncentrera sig på annat än trycket i magen! Om vi istället tuggar långsamt och njuter av maten får kroppen en chans att signalera när den är nöjd. Vi ska sluta äta när vi känner oss tillsfredsställda – inte proppmätta.

     
     
  •  Hunger vs. Känslomässig hunger
    Efter en period av hets/överätning kan det vara svårt att känna skillnaden mellan riktig hunger och känslomässig hunger. Ett tips kan då vara att skriva upp när man har lust att gå raka vägen till kylskåpet. Uppmärksamma vad som har hänt som gör att du känner suget efter mat, vilken känsla du har, om du är stressad/upprörd/ledsen/arg. Hur länge och hur stark är detta suget efter mat? Känslomässig hunger kan vara kopplad till en speciell känsla du får, eller att du kopplar socker med att du känner dig sjuk. Gör något annat ett tag och se efter om inte suget slutar efter ca 10 minuter. Till skillnad mot fysiska hungerkänslor är oftast känslomässig hunger kopplad till en specifik sorts mat. Om du verkligen är hungrig skulle du kunna äta i princip vad som helst.

 

  • Ta itu med grundproblemet
    Varför började du över/hetsäta från första början? Är det för att du känner dig stressad med hur din kropp ser ut? Är det för att du har prestationsångest, eller mår psykiskt dåligt över något? Över/hetsätande är oftast kopplat till något undermedvetet problem vi måste ta itu med för att eliminera konsekvenserna.

 

  • 80/20
    Ingenting är så nyttigt att man alltid kan äta det och ingenting är så onyttigt att man aldrig kan äta det. Det är grundprincipen för en hållbar kost och genom att gå efter att äta 80% ren, bra mat och 20% mat som gör gott för själen kommer du känna dig tillsfredsställd på båda plan. Om man är för strikt kommer det till slut att svämma över och man äter allt det där man inte får äta.

           Restriktion ---> hetsätande ---> ångest ----> restriktion --->  hetsätande ----> ångest

 

 
  • Väg dig inte!
    Om vi ständigt fokuserar på vågen (vilket egentligen är ett oerhört dumt sätt att mäta kroppen på eftersom den inte alls säger hur din kropp faktiskt är byggd) kommer vi att vilja fortsätta med det strikta beteendet och inte tillåta oss att då och då äta vad vi känner för. Att utesluta ämnen och makronutrienter för att i tror att vi då kommer att gå ner i vikt kan istället försaka skador på din kropp – brister på ämnen i kroppen kommer istället trigga igång hetsätning för att åter hamna i balans.

 

  • Fokusera på den mat du vill äta varje dag
    Istället för att tänka på den mat du inte "får" äta, fokusera istället på all den god mat du vill och kan äta varje dag! Ren mat som gör dig gott behöver inte vara tråkigt bara för att den är tillåten. Kanske älskar du en viss typ av grönsaker? Vad hindrar då dig från att inkludera den i din kost varje dag? Eller så kanske du ser fram emot det där stora glaset vatten du tar varje morgon när du vaknar?

 

  • Ätardagar är inte lösningen
    Vissa kan känna att en ätardag där det är tillåtet att äta precis vad man vill utan att känna ångest passar alldeles utmärkt. För andra kan det istället bli en hets att proppa i sig allt man ser för att man vet att man inte kommer få äta dessa livsmedel på sex dagar. Istället kan det vara bättre att inte sträva efter perfektion utan köpa det man verkligen är sugen på för tillfället oavsett dag i veckan. Kom ihåg att alla är olika och om det passar bättre att ha specifika vanor för att förhindra hetsätning så är det vad man ska satsa på så länge man själv mår bra utav det.

 

  • Fira dina framsteg och sluta älta!
    Har du tänkt på hur mycket positiv energi det slukar att älta om sina problem? Även den bästa gör felsteg ibland – släpp det och fokusera istället på att ta nya tag! Har du klarat en dag utan att hets/överäta? Grattis! Beröm dig själv! Vad är din nästa målsättning? Fokusera på ditt mål och ha ett positivt tänkande så kommer du att lyckas övervinna hetsätandet.

 

  • Håll dig sysselsatt
    Oftast äter vi när vi är uttråkade och inte när vi är hungriga. Mat får kroppen att utsöndra endorfiner så att vi mår bra. Om du känner dig uttråkad – se till att sysselsätta hjärnan (och kroppen) med andra saker som gör att du mår bra. Kanske vill du sätta igång ett konstnärligt projekt och komma in i ett kreativt flow? Kanske mår du bra av en promenad i friska luften? Kanske behöver du ta itu med några saker på din att-göra-lista eller något annat du måste fokusera på? Snart lär du glömma av ditt sug efter mat och du har samtidigt varit produktiv!
 

 

  • Träna inte för att straffa dig själv
    Om man straffar sig själv efter hetsätande med tonvis med cardio kommer träningen, som till en början var associerat med något positivt, istället bli till något negativt. Fokusera istället med vad din kropp kan göra med den extra energin! Kanske du kan göra ett personbästa? Kanske orkar du göra en övning du inte trodde du klarade av tidigare? Kanske orkar du gå på det där gruppasset du velat men inte vågat pröva innan? Mat är bränsle för kroppen så att den orkar göra exakt det du vill att den ska göra!

 

  • Våga fråga om stöd
    Att acceptera sitt problem för sig själv är det första steget. Nästa steg är att våga vara ärlig och prata om sitt problem med andra. Tillsammans kan ni lösa situationer du ensam har svårt för att vara stark och stå emot suget. Det är också skönt att släppa på hjärtat och veta att man inte behöver gå igenom allting ensam. Även om det är du själv som måste ta itu med problemet kan det kännas lättare om någon annan vet om ditt problem och finns där för dig när det känns svårt. Personen i fråga behöver inte ha varit i samma sits, men det är viktigt att han eller hon ändå förstår dig ändå och är stöttande!

 

  • Se varje måltid som en ny
    Det sista rådet jag vill ge är att se varje måltid som en ny. Kompensera inte resterande måltider under dagen för att du hetsåt under förmiddagen. Det kommer bara resultera till ett nytt hetsätande på kvällen. Det tar tid att ändra vanor och till slut kommer du märka att bara genom att äta ordentligt tills du känner dig tillsfredsställd, inte utesluta något näringsämne och inte älta över spilld mjölk så kommer du till slut kunna övervinna ditt hetsätande!

     

    Vill ni ha fler tips om hur man övervinner hetsätning? Då rekommenderar jag att lyssna på denna podcast från Fitcast med Nia Shanks! ----> (länk)

Vikten av att dokumentera och utvärdera sin träning

 

Jag rekommenderar verkligen alla att köpa sig en träningsdagbok. Jag själv använder en från fitnessguru och utan den är jag helt lost. Varje söndag planerar jag in mina träningspass – vilka övningar jag ska göra, antal repetitioner, hur lång vila emellan och vilka vikter jag ska satsa på. Dessutom skriver jag upp alla träningspass på datorn så att jag kan jämföra varje vecka min utveckling. 

 

Förhindrar att hamna på en platå
Att ha koll på sin träning hindrar en från att hamna på en platå som är svår att ta sig ur. Om du har dokumenterat din träning kan du enkelt se vad du gör för fel. Är det för många/för lite övningar? Har kroppen vant sig vid vikterna? Om du misstänker att din kropp har vant sig finns det olika sätt att chocka kroppen på. Du kan välja att lägga till superset, dropset, rest–pause etc. Jag ska göra ett inlägg om olika sätt att variera träningen på längre fram.

 

Utvärdera dina pass
Efter varje pass ser jag till att utvärdera vad som har varit bra/dåligt, om jag har varit nöjd med passet, varför/varför inte etc. Jag skriver också i vad jag har ätit innan, hur mycket sömn jag har fått och hur länge jag har tränat. Om du märker att du inte får de resultat du önskar är denna information guld värd och då vet du också vad det är du behöver ändra på. Har jag ätit för lite före/efter passet som ledde till att jag inte fick den effekt jag önskade? Har jag fått för lite sömn som gjorde att jag inte orkade lyfta så tungt som jag ville? Har jag tränat för mycket de senaste dagarna och vilat för lite? Finns det en risk att jag har övertränat? Har jag varit för länge på gymmet? Ställ dessa frågor till dig själv om du någon gång är missnöjd med ett pass. Det är ju onödigt att göra om samma misstag två gånger! 

 

När man har använt sin träningsdagbok ett tag är det ju alltid kul att kolla tillbaka och se att man faktiskt har utvecklats! För varje träningspass är du ju närmare ditt mål och att se sin utveckling kan vara ett sätt att behålla motivationen!

 

 Två bilder efter dagens bröst/triceps/axelpass. Dum som jag var glömde jag att skriva ner mitt träningspass i boken (hade allting på datorn) men kom ihåg på ett ungefär vad som hade planerats. Passet resulterade i personbästa i hantelpress för bröst och ett jäkla pump i triceps!
 

Målsättningar och målbilder

Okej, du har bestämt dig. Du vill förändra situationen i ditt liv. Kanske handlar det om att bli av med bukfettet, bygga muskler, bli uthålligare, klara ett visst antal kilo i knäböj etc. Du har säkerligen också en målbild, ditt slutgiltiga mål – något som för tillfället känns alldeles för långt borta. Men jag lovar dig, med rätt planering, vilja och hårt arbete kommer du att komma dit!

 

 

  1. Hitta viljan

Innan du börjar drömma vidare är det viktigaste att du hittar vilja och motivation till att förändra situationen. Kom ihåg att förändringar sker inte över en natt, det tar tid att bygga upp nya vanor och det kommer krävas helhjärtade försök från din sida för att komma dit du vill. När du väl har bestämt dig att du ska göra allt som krävs för att nå ditt mål, ja då kan du gå vidare till nästa steg.

 

 

  1. Smarta mål

    Om du inte har något mål, vet du inte vad du kämpar för. Det är då alldeles för lätt att ge upp när det är kämpigt. Men om du har tydliga mål (och som i ovanstående punkt vilja och motivation) kommer du fortsätta även när det känns tufft. Du kommer dessutom kunna känna dig stolt när du väl har nått ditt mål, oavsett om det är ett delmål eller det stora målet.

Vad menas då med smarta mål?

Specifika – Det ska vara tydligt så att du vet exakt vad det är vad du ska uppnå
Mätbara – Man ska veta när man har uppnått målet. Jämför till exempel "att vara vältränad" med "kunna göra 10 st chins".
Accepterade – Man ska kunna stå bakom sitt mål och acceptera att det är värt att kämpa för. Detta hänger lite ihop med rätt motivation.
Realistiska – Det ska vara faktiskt möjligt att uppnå målet.
Tidsatta – Det ska finnas en tydlig deadline för målet.

Skriv ner det stora målet på ett papper, i mobilen eller någonstans där du lätt kan se det och påminnas om det. Kanske har du en målbild som du kan ha som bakgrundsbild på mobilen? Då behåller du motivationen när du varje dag påminns om vad du kämpar för.

 

 

3. Sätt upp delmål

Nästa steg är att sätta upp delmål. Det kommer ta tid att nå ditt slutmål och om vi inte sätter upp delmål är det lätt att tappa motivationen. Kanske har du som delmål att kunna springa en mil på en viss tid, då kan du sätta som delmål att springa låt oss säga 2km på en viss tid inom två veckor. Nästa delmål kan vara att springa 4km på en viss tid inom nästa två veckor osv. Det är också viktigt att belöna dig själv när du väl har klarat av ett delmål, kanske kan du unna dig nya träningskläder, en spakväll eller kanske åka bort en helg tillsammans med dina vänner? Vetskapen om att en belöning väntar efter att du nått ditt mål kommer hjälpa dig att behålla motivationen och tillslut kommer du nå ditt slutmål!

Påminn dig själv varför du vill nå ditt mål, vad får just du ut utav det? Gör du det för dig själv eller för någon annan? Ha en tydlig mlbild, se över dina mål och kämpa trots att det känns tufft så lovar jag att du till slut kommer kunna klappa dig själv på axeln för att du har nått ditt slutmål!

a0ef153c6495d4bc1b903b5473efd63c 6b8a96053099222be79bdb5ac708638d

 

 

Vad har jag för mål?

Mitt stora mål för år 2015 är att vara den starkaste versionen av mig själv. Under sommaren 2014 utvecklade jag ortorexi och bröt ner min kropp totalt. Jag trodde jag var stark och vältränad men kroppen ville inte svara på träningen, benmusklerna försvann istället för att växa och nyckel/revbenen blev allt tydligare. Det var hemskt! Idag är jag som tur är frisk från ortorexin och jag förstår verkligen inte hur jag kunde utsätta kroppen för detta helvete! Nu vill jag istället bygga upp kroppen igen och min stora målbild är Alexandra Bring. Jag beundrar verkligen hennes sjukt snygga och starka kropp, speciellt hennes benmuskulatur! Till hjälp kommer jag under våren ha Martin "Axon" Löwgren till hjälp. Han kommer att skriva ihop ett kost– och träningsschema jag ska följa för att nå mina mål.

1jpg_536e9040ddf2b349a441b79a

Mag- och rumpmuskler att döda för!

3984a3b603507d5645ad9b813ad30065

Väldefinierade axlar på tjejer är sjukt snyggt!

 

 

Jag har dessutom mer "mätbara" mål:

34a75d9b95195499ce3d1e6e958008c0

Klara av riktiga chins utan någons hjälp.

Phase1

Kunna gå djupt ner i squat med motsvarande min egen vikt på skivstången.

Det här är mina mål och jag ska kämpa för att nå dem! Vad har du för mål? Är de smarta? Hur ska du gå tillväga för att nå just dina mål?

Studiofotografering

 

Sommarplugg i solen

 
Det här med att plugga körkortsteori är väl aldrig kul, så man får väl göra det bästa utav det med lite te och mys i solen. Jag och mamma tog oss till Mariestad, bäcken idag för att njuta av det fina vädret. Vad har ni gjort denna varma sommardag?

In sunset

| Canon 550D, canon ef 50mm f/1,4 |

In sunset

| Canon 550D, canon ef 50mm f/1,4 |

Love between mother and daughter

| Canon 550D | Canon Ef 50mm f/1,4 |
 
Jag fick en förfrågan från min underbara vän Ella som tar mina outfitbilder om jag kunde fotografera henne och hennes mamma. Energin mellan dessa två är jättehärlig och jag blev alldeles varm i kroppen när jag redigerade bilderna. Så här kommer ett litet smakprov från fotograferingen!
 
 
 

Fyra tapasrätter och en kväll på Pinchos

I söndag testade jag och mamma restaurangen Pinchos, en tapasrestaurang där man beställer sin mat genom mobilen. Ett riktigt roligt koncept och bra mat, om ni är i Göteborg eller Skövde tycker jag absolut ni ska testa att äta här! Man blev mättare än vad man trodde på smårätter och man hade möjlighet att smaka på olika rätter inspirerade från runtom i världen. Dock fanns det inte så mycket grönsaker på talrikarna vilket jag saknade...
 
Dessa rätter testade vi, ett tips är att bjuda över några vänner och göra lite smårätter en sommarkväll, då kan man äta det man själv tycker om liksom smaka på nya rätter man inte har ätit tidigare. 
 
Chévre med honung och rödbetor var en riktig favorit!

Tionde juli

| Gårdagens inköp från Vero Moda | Frukost med nyplockade jordgubbar | Favvobrillorna | Sommarläsning |
 
 

Gårdagens

Foto: Ella Johansson | Redigering: Jag | Klänning - Rhodos | Skor - Stockholm Design Group/DNA
| Solglasögon - Bikbok

Äntligen underbart väder i Sverige! Det är synd att det har varit så regnigt och kallt ända sedan jag kom hem från Rhodos, men nu kan man äntligen bättra på brännan ytterligare här i Sverige, för det finns väl ändå inget bättre än svensk sommar? Sena grillkvällar med kompisar, jordgubbsfrossa i solen, svensk glass i stora lass och spontana utflykter. Nu är det sommarlov på riktigt!
 
Diggar prickarna på mina ben på sista bilden. Och att det ser ut som att jag har 50 i skostorlek.Väldigt smickrande. 

Skadevi cup 2014

|| Canon 7D, canon 70-200 f/2,8L IS II USM ||

Ett litet urval från Skadevi cup förra helgen, vilken var minst sagt regnig och lerig - jag tyckte synd om de stackarna som var tvugna att spela i det skitvädret! Men det verkade inte bekymra dem det minsta 
utan spelade tappert vidare. Mycket bra jobbat tjejer och killar!
 
 

Today's in the garden

// Foto: Ella Johansson | topp: Chelsea | jeans: H&M | jacka: H&M | Halsband: present ||

Bjuder på en dagens outfit denna afton. Riktigt skönt vänder idag, kul att solen äntligen tittar fram nu i juli!
 
 

Nytt från Better Bodies

 
Dessa sköningar köpte jag igår! Jag har länge velat ha ett par träningshandskar då jag lätt får blåsor i händerna av skivstången, dock har det varit ett tufft beslut om man ska lägga vantarna (hehe) på ett par blåa eller rosa (färgen får ju inte skära sig mot resterande träningskläder), men till slut slog jag till på dessa. Otroligt sköna och snygga!.179kr från sportgymbutiken.

Dagens kvällsmål

 
Efter ett grymt triceps/CXWORX/Bodycombat-pass fick detta mätta min mage: chokladkaseinpudding, kesokvarg blandat med hallon, blåbär och chiafrön, toppat med gojibär samt cashew- och valnötter. Till detta ett stort glas vatten kryddat med citron och ingefära samt godaste chaiteét från Indiska. Mätt i magen och seg i musklerna ska jag nu göra iordning lite inlägg innan läggdags. Godnatt på er!

Jag vill, jag kan, jag ska

 
 Hej på er! Njuter ni av ert sommarlov?
Nu är jag tillbaka med nya tag. Jag har inte riktigt blivit vän med blogg.se nya designhantering, så jag lånar en gratisdesign så länge tills jag vet hur jag vill ha det. Denna sommaren kommer att bli en riktig nystart, både med bloggen och fotograferingen. Det kommer bli riktigt bra, det känner jag på mig!
 
Annars då?
Jag har precis skickat iväg en faktura till Skadevi Cup fotboll här i Skövde. Jag ska visa er några av bilderna i nästa inlägg! I helgen fick jag låna ett 70-200mm f/2,8 istället för mitt f/4, vilken skillnad det blev på bilderna! Det är synd att fotoutrustning ska vara så jäkla dyrt, annars hade det blivit en uppgradering direkt. Men en ny kamera är snart på G!
 
 

Fem saker ni inte visste om mig

 
- Jag tycker inte om att dricka mjölk. När jag var liten drack jag inget annat, nu smakar det bara grädde...
 
- Jag älskar vit teknik. Helst ska allt vara i vitt: hörlurar, iphone, dator, tv. You name it.
 
- Min dröm efter studenten är att åka på college i USA eller ta Bachelor Degree i design på Berghs Högskola i Stockholm. 
 
- Svenska låtar spelas i lurarna då jag är mest kreativ. Låttexter av Veronica Maggio, Håkan Hellström och Thomas Stenström plockar fram känslor som jag hanterar genom skapande.
 
- Jag önskar att jag kunde sjunga bra. Min dåliga sångröst var en av anledningarna till att jag slutade spela gitarr...
 
 

Skönhet i svartvitt

 


 
 
Oj det var länge sedan jag uppdaterade! Som ursäkt bjuder jag på några nyredigerade bilder sen i somras.
 

Chickit Magazine 3

 
Äntligen!
 
I början av hösten fick jag bekräftat att jag skulle vara med som skribent till den nya redaktionen på Chickit Magazine - något som jag alltid har drömt om att få göra, skriva för en webbtidning.Igår släpptes nummer 3 och jag tycker att den nya redaktionen har gjort ett grymt jobb tillsammans med Josefin och Emilia! Klicka på bilden för att komma till numret.

Ny design och sånt

 
Hej där!
 
Nu kanske ni lägger märke till hur rosa allting är! Tja, har bytt bloggdesign faktiskt, lustigt där. Planerade att det skulle ta cirka 8 timmar... Konstigt hur tiden flyger iväg när man drar sig själv i håret och biter sönder läppen av frustration. Det är fortfarande en hel del småproblem kvar men förhoppningsvis ska det vara löst inom kort.

En dag på stan

Mascara L'oréal Paris | Kompaktpuder H&M | Makeupborste H&M | Tunika Kappahl |
 
Idag shoppade jag och mamma lite smink och kläder, väldigt välbehövligt! Ska bli spännande att prova mascaran, någon som har testat den? Tunikan är köpt på Kappahl en storlek större så det blir lite oversize. Så fin med vingarna och jättegossigt att ha hemma med knästrumpor ♥
 

Varning beroendeframkallande

 
The Hills. Behöver jag säga att jag är beroende?
 
Det känns som om just de perioderna i ens liv som är mest hektiska, hittar man en serie att kolla på och vänder en ens liv helt uppåner. Jag skojar inte, hinner egentligen inte med någon fritid över huvud taget, men alltid bland högar av läxböcker, ihopkrupen i sängen med goströja och höga knästrumpor slutar kvällen med ett avsnit av The Hills. Så onödig serie egentligen fullproppat med överdrivna konflikter, men SÅ BRA! Ska verkligen sluta kolla! Eller ja, efter jag har sett färdigt säsong 6 hehe... (Är på säsong 3 nu)

Nu är det slutdaltat!

 
Jag är så jäkla trött på mig själv!
 

Ni vet den där känslan då man vill ha en helt ny start? Då man bestämmer sig för att kämpa sig igenom alla problem, göra saker man tycker är kul och som är bra för en själv. Det viktigaste är ju att må bra, eller hur?
 
För några veckor sedan bröt mitt liv i stort sett ihop. Jag gick in i väggen, avslutade ett förhållande och mådde rent ut sagt skit. Jag var trött på mig själv, min kropp, krossade sönder min självkänsla och slutade helt enkelt bry mig. Jag hade lovat mig själv att den här hösten skulle vara anorlunda, jag skulle kämpa för det jag hade, klara nya utmaningar och njuta av livet. Ja... det gick ju inte riktigt som planerat. 
 
Efter en korttidsdepression fick det vara nog. Snart började jag inse att livet blir vad man gör det till. Om du har en dålig inställning, kommer omgivningen inte bli så mycket bättre, eller hur? Jag hittade nya människor att tycka om, gav allt på gymmet och fokuserade för en gångs skull på mig själv och min egen utveckling. 
 
Jag tror att alla behöver en ny start då och då. Man kommer inte utvecklas om man inte gör en förändring. Fokusera på dig själv, vad behöver du göra för att må bättre? Vad har du för önskemål? drömmar? Mål? Genom förändring lär du hitta dig själv. Och kom ihåg, du behöver inte gå jorden runt på en dag, men din resa börjar med det där modiga, första steget. 
 
Jag har bestämt mig. Med nytt jobb, nya känslor, ny kropp och nya mål är jag beredd för att ge allt. Jag är inte den som ger upp i första året. Det är värt att kämpa för sig själv!

Marc By Marc Jacobs

 
 
När man får ett sånt här halsband blir livet en smula roligare. Tack så mycket, du är guld värd  ♥
 
Det är mycket som är på gång nu! Skolan börjat, företaget är startat på riktigt och en del andra jobberbjudanden har tagits. Snart börjar också ytterligare ett år på SLA och vi "gamla uppslagare" får träffa nykomlingarna. Det kommer bli väldigt spännande!
 
Designen kommer också snart att ändras, så håll ut!